Star Trek

  • Εκτύπωση

 

Το 1966 ο Gene Roddenberry δημιούργησε και παρουσίασε στο τηλεοπτικό κοινό την σειρά, που ετοίμαζε πολλά χρόνια, το Star Trek. Έκτοτε πολύ νερό πέρασε κάτω από τη γέφυρα, όπως λένε, και έχουμε δει τη σειρά επιστημονικής φαντασίας να γίνεται ένα απόλυτα επιτυχημένο franchise με 11 ταινίες και 6 τηλεοπτικές σειρές (7 με την πρωτότυπη). Η ενδέκατη ταινία κυκλοφόρησε στις μέρες μας και έχει την υπογραφή του, αυτή τη στιγμή, πιο καυτού ονόματος του Χόλυγουντ, του J.J.Abrams. Ο Abrams είναι γνωστός πλέον παγκοσμίως ως ο δημιουργός των σειρών Alias και Lost, και ως ο παραγωγός του ιδιαίτερου, καινοτόμου κι επιτυχημένου φιλμ «Cloverfield». Όταν έμαθα πριν από ένα χρόνο οτι αυτός θα δώσει ζωή στο νέο Star Trek οι ελπίδες μου να δούμε κάτι καλό αναπτερώθηκαν. Όπως επίσης και οι ελπίδες ενός ολόκληρου franchise, που είχε έρθει σε τέλμα, να αναγεννηθεί.

 

Το 2223 ο Τζορτζ Κερκ έχει αφήσει ιστορία στο αστροστόλο της Ομοσπονδιας ως ο άντρας που θυσιάστηκε σε μάχη με εχθρικό σκάφος για να σώσει τους συνανθρώπους του, όντας την ίδια στιγμή καπετάνιος του δικού του σκάφους για μόλις 18 λεπτά. Χρόνια αργότερα ο γιος του Τζιμ μπαίνει στην Ακαδημία του Αστροστόλου, όπου γνωρίζεται με αυτούς που μέλλει λίγο καιρό αργότερα να είναι οι συνεργάτες του στη γέφυρα του νέου σκάφος Enterprise, όπως ο Σποκ, από τον πλανήτη Βάλκαν, και η Ουχούρα. Όμως μέχρι να φτάσουν σε αυτό το σημείο περνάνε δια πυρός και σιδήρου οι ίδιοι, οι σχέσεις τους, το σκάφος και οι πλανήτες Βάλκαν, απ? όπου προέρχεται ο Σποκ, αλλά και Γη, μιας και όλοι απειλούνται άμεσα από έναν Ρωμυλιανό εχθρό κυβερνήτη σκάφους ικανού να καταστρέψει οτιδήποτε του μπαίνει εμπόδιο.

 

Το κόλπο για να κάνεις επιτυχημένο «επαναλανσάρισμα» ενός τέτοιου ιστορικού «τίτλου» όπως το Star Trek, είναι να μείνεις πιστός στα πρωτότυπα στοιχεία που είχαν οι σειρές και οι ταινίες, και γενικά όλο το κονσεπτ του Star Trek. Στην ανάποδη περίπτωση η αποτυχία είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη. Ο Abrams όλα αυτά τα ήξερε πολύ καλά. Έτσι βρήκε το σωστό σενάριο, που δεν είναι ένα κλασικό σενάριο για περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, αλλά διατηρεί τα στοιχεία βαθιάς φιλοσοφικής και επιστημονικής θεώρησης των πραγμάτων που είχε ευθύς εξαρχής το Star Trek, και παράλληλα, κάτι πολύ σημαντικό, διατηρεί και στους «σύγχρονους» χαρακτήρες του όλα εκείνα τα στοιχεία των αυθεντικών χαρακτήρων που τους όριζαν και τους ξεχώριζαν.

 

Έτσι αμέσως αμέσως είχε καλυφθεί η πρώτη ανάγκη. Της ιστορίας και των επιμέρους στοιχείων-λεπτομερειών που θα κρινόταν το παιχνίδι της «πιστότητας» στο πρωτόλειο. Με κερδισμένο αυτο το παιχνίδι το βάρος μεταφέρθηκε στην επόμενη διαδικασία που έπρεπε να δοθεί προσοχή. Οι ηθοποιοί που θα υποδύονταν τους χαρακτήρες. Το κάστινγκ προφανώς ήταν σε αυτή την ταινία τόσο σημαντικό όσο και το σενάριο. Η αλήθεια είναι πως οι ηθοποιοί, που τελικώς επιλέχθησαν, μοιάζουν πια οι απόλυτα φυσικές επιλογές. Είτε νέοι (Κρις Πάιν ως Κάπταιν Κέρκ, Ζάκαρι Κουίντο ως Σποκ), είτε παλιοί στο χώρο (ο θαυμάσιος βρετανός κωμικός Simon Pegg υποδύεται τον Σκότυ, ο Έρικ Μπάνα τον «κακό» Ρωμυλιανό) όλοι τους είναι πραγματικά πολύ καλοί στους ρόλους προσδίδοντας πάρα πολλούς έξτρα πόντους θετικής εντύπωσης που δημιουργεί η ταινία. Επιπρόσθετα όλοι τους έχουν απαιτητικούς ρόλους καθώς υπάρχει πληθώρρα αστείων στιγμών, όσο και στιγμών έντασης, αγωνίας και δραματικής συναισθηματικής ατμόσφαιρας, πράγμα που τους ανάγκαζε να πρέπει να αλλάζουν προσωπείο πολύ τακτικά και ταυτόχρονα να πρέπει να πείθουν πως είναι όντως οι παλιοί καλοί Κερκ, Σποκ, Ουχούρα, Σκότυ, Σούλου και Δρ. ΜακΚόι. Αν θα πρέπει να κρατήσουμε όμως κάτι από αυτό το στοιχείο είναι η παρουσία των κωμικών στιγμών, που ανεβάζουν κατακόρυφα το βαθμό ψυχαγωγίας.

 

Εκτός αυτών ένα πολύ σημαντικό συστατικό, απόρροια της σκηνοθετικής μαεστρίας του Abrams, είναι οι δυναμικές του φιλμ και ο ρυθμός που έχει σε όλη της τη διάρκεια. Το αποτέλεσμα ήταν μετά από μιάμιση ώρα ταινίας, που κοίταξα περίεργος το ρολόι μου για να εξετάσω πόση ώρα είχε περάσει από το ξεκινημά της, να νοιώθω πως είχα παρακολουθήσει σκάρτα είκοσι λεπτά ταινίας. Το νέο Star Trek είναι τόσο «γεμάτο», τόσο πλούσιο σε συμβάντα, κι όλα τόσο καλοδουλεμένα αναφορικά με τον χρόνο που καταλάμβανουν τελικά, που χωρίς υπερβολή ο χρόνος τσουλάει ανέλπιστα γρήγορα. Σε αυτό βέβαια το γεγονός πρέπει να συνυπολογίσουμε και τα εντυπωσιακότατα οπτικά εφέ, που αποδεικνύουν εδώ πόσο σημαντική είναι η σωστή χρήση τους, η χρήση δηλαδή που τα κάνει κάθε φορά μέρος του συνόλου, μέρος του σύμπαντος του εκάστοτε σκηνοθέτη κι όχι απλά επιπρόσθετο βοήθημα για ανάδειξη του εντυπωσιασμού κάποιας σκηνής.

 

Αν κάθε φορά που γινόταν μία επανέκδοση παλιάς ταινίας, ή μία μεταφορά βιβλίου, ή οτιδήποτε σχετικό σε πρώτη ύλη που αποφάσιζε κάποιος κάπου κάποτε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη, ακολουθούσαν όλοι ανεξαιρέτως τα προσεκτικά βήματα που ακολούθησε εδώ ο Abrams τότε σίγουρα σχεδόν κάθε φορά θα είχαμε να κάνουμε και με μια πολύ καλή ταινία. Δίχως να είμαι φαν, ούτε καν απλός «θαυμαστής» του κόσμου του Star Trek (παρά μόνο του Jerry Goldsmith που είχε συνθέσει την πρωτότυπη μουσική στις πρώτες ταινίες) ομολογώ πως δεν περίμενα κάτι τόσο καλό. Η επιστημονική φαντασία είτε έχει πέραση στη χώρα μας είτε όχι, κι ο λόγος θα παραμείνει μάλλον άγνωστος στο γιατί είμαστε τόσοι αρνητικά «κολλημένοι» απεναντί της στην πλειοψηφία, η συγκεκριμένη απόπειρα επαναπροσδιορισμού ενός franchise που έχει 43 χρόνια ζωής είναι απολύτως επιτυχημένη γιατί είναι προσαρμοσμένη στη σύγχρονη εποχή και ματιά των σινεφίλ ενώ ταυτόχρονα παραμένει πιστή στις αξίες της αυθεντικής σειράς που την έκαναν και τόσο γνωστή. Δυνατό υπερθέαμα με ιδιαίτερο σενάριο, και μια εμφάνιση του παλιού Σποκ, Λίοναρντ Νιμόυ, που δίνει ένα αστεράκι αυτόματα στον Abrams και την ταινία του.

 

ΥΓ. Και μιας και ανέφερα τον Jerry Goldsmith για τη παλιά πρωτότυπη μουσική επένδυση αναρωτηθείτε γιατί δεν έκανα καθόλου αναφορά στον Michael Giacchino, που συνέθεσε τη μουσική για αυτή την ταινία. Ανυπομονώ για την ώρα και τη στιγμή που ένας νέος συνθέτης θα στρώσει τον... για να γράψει ένα καλό, ταιριαστό και «μεγάλο» θέμα για ταινία τέτοιου επιπέδου. Απλά κάκιστος και τεμπέλης!