Ενώ τα έργα της εκκλησίας του Σαν Τζιμινιάνο της Βενετίας (1558-1561) και τα τρία πολύπτυχα για την εκκλησία του Σαν Μπενεντέττο Πο ακολουθούν ακόμη την τεχνοτροπία της ελεύθερης απόδοσης των τοπίων του Άζολε, του Γράππα και της κοιλάδας του Πιάβε, στις επιτήδειες οφθαλμαπάτες, όπως εκείνη με το κορίτσι που προβάλλει από μια μισάνοιχτη θύρα και μοιάζει να προχωρά προς τον θεατή, η έκφραση του Βερονέζε γίνεται βαθμιαία οξύτερη και οι προοπτικές βραχύνσεις αποκτούν, ίσως και με την επίδραση του Τιντορέττο, μεγαλύτερη ένταση. Ο κύκλος των πινάκων του 1572 για την οικογένεια Κουτσίνα και τα δείπνα της ίδιας περιόδου, είναι επιβλητικά παραδείγματα αυτού του τρόπου συνθέσεως, όπου οι φωτεινές επιφάνειες εναλλάσσονται ρυθμικά με τους ψυχρούς τόνους των ουρανών και οι σκληρές λάμψεις του φωτός συνδυάζονται με τους χαμηλούς τόνους του δειλινού.


Τρίτη, 31 Ιουλίου 2012 14:52

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Γράφτηκε από την

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα (1963-1968) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές, με υποτροφία του γερμανικού κράτους, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου (1971-1976). Αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της ομάδας "Νέοι Έλληνες ρεαλιστές" (1971-1971) και του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών (ΚΕΙ, Αθήνα 1974-1976). Ήταν επίσης μέλος της καλιτεχνικής ομάδας 10/9 του Μονάχου (1975).


Παρασκευή, 27 Ιουλίου 2012 17:42

Πάολο Καλιάρι, Βερονέζε - Paolo Caliari ditto il Veronese

Γράφτηκε από την

Πάολο Καλιάρι, αποκαλούμενος Βερονέζε (Paolo Caliari ditto il Veronese). Ιταλός ζωγράφος του τέλους της Αναγεννήσεως, από τους κυριότερους εκπροσώπους της Βενετικής Σχολής στη Χρυσή εποχή της. Γεννήθηκε στη Βερόνα, από όπου και η προσωνυμία του, (Βερόνα 1528-Βενετία 1588). Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στη Βερόνα, σε ένα περιβάλλον οπισθοδρομικό σε σύγκριση με τη Βενετία, διαποτισμένο όμως από τον κλασικισμό του Ραφαήλ και του Μιχαήλ-Αγγέλου, που είχε διαδοθεί στην περιοχή από τους ζωγράφους της Αιμίλια. Δεν έχει ακόμα εξακριβωθεί αν ο πρώτος του δάσκαλος ήταν ο πατέρας του Γκαμπριέλε Καλιάρι ή αν μαθήτευσε στο εργαστήριο του Τζοβάννι Καρότο ή του Αντόνιο Μπαντίλε. Ο αντιπρόσωπος αυτός του βενετσιάνικου νατουραλιστικού κλασικισμού, ο θησαυροφύλακας της βενετσιάνικης ζωγραφικής άρχισε την σταδιοδρομία του ως μανιεριστής.


Παρασκευή, 06 Ιουλίου 2012 14:01

Μπουζιάνης Γιώργος Μέρος Β'

Γράφτηκε από την

Η ζωγραφική του Μπουζιάνη, είναι μια ζωγραφική ολότελα προσωπική. Εντάσσεται βέβαια από μια εποχή και έπειτα στην κίνηση του γερμανικού Εξπρεσιονισμού, που ξεκίνησε με την αρχή της αποδεσμεύσεως του καλλιτέχνη από κάθε μορφολογικό προγραμματισμό, για να μπορέσει να εκφράσει ελεύθερα τα βαθύτερα ψυχικά του βιώματα. Έτσι ο Μπουζιάνης κλεισμένος στον κόσμο του, κατόρθωσε από νωρίς να απαλλαγεί από κάθε εξωτερική επίδραση, ζητώντας μέσα από μια ολότελα εσωτερική αίσθηση της ζωγραφικής και με μια αδιάκοπη πάλη με το υλικό της δουλειάς του, να φτάσει στην ουσιαστική αυτή πληρότητα, που είναι το χαρακτηριστικό του μεγάλου καλλιτέχνη.


Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2012 20:22

Amedeo Clemente Modigliani

Γράφτηκε από

Ο Modigliani, ο ωραίος Ιταλοεβραίος, υπήρξε ένας καλλιτέχνης ιδιαίτερος, μοναδικός και μοναχικός, ο οποίος αποτελεί ακόμα και σήμερα το πρότυπο του «καταραμένου καλλιτέχνη» (το παρατσούκλι του, Modì, ακούγεται όπως το γαλλικό "maudit", που σημαίνει καταραμένος). Τύπος μποέμ, αυτοκαταστροφικός, αλκοολικός, βίαιος, εθισμένος στο χασίς και στον αιθέρα, όμως παρόλα αυτά, δημιουργός εκλεπτυσμένων συνθέσεων.


Δευτέρα, 21 Μαΐου 2012 21:22

Μπουζιάνης Γιώργος

Γράφτηκε από την

Μπουζιάνης Γιώργος, Έλληνας ζωγράφος (Αθήνα 1885-1959). Γιος εμπόρου, καταγόμενου από την Τρίπολη, εγγράφεται το 1900, ακολουθώντας τις προτροπές του φίλου του ζωγράφου Αργυρού, στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου είχε δασκάλους τον Ροϊλό, τον Νικηφόρο Λύτρα, τον Γερανιώτη, τον Ιακωβίδη και τον Βολανάκη και συμμαθητές τον Γαλάνη, τον Νικόλαο Λύτρα, τον Τόμπρο και τον Άγγελο Θεοδωρόπουλο. Αποφοιτά παίρνοντας μαζί με τον ζωγράφο Σαντοριναίο, το πρώτο βραβείο και πηγαίνει με υποτροφία του γιατρού Χαραμή στο Μόναχο, όπου εγγράφεται στην Ακαδημία Καλών Τεχνών και ύστερα στο Βερολίνο, κοντά στον μεγάλο ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Μαξ Λίμπερμαν, ο οποίος τον δέχεται ως μαθητή, παρόλο που λόγω της προχωρημένης ηλικίας του δεν διδάσκει πια.


Δευτέρα, 07 Μαΐου 2012 20:19

Μίμης Βιτσώρης

Γράφτηκε από την

Ο ζωγράφος Μίμης Βιτσώρης γεννήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου 1902 στη Θεσσαλονίκη. Μετά το θάνατο του πατέρα του, το 1911, εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα και το 1919 γράφτηκε στο Σχολείον των Τεχνών, το οποίο όμως εγκατέλειψε πολύ γρήγορα γιατί διαφωνούσε με το ακαδημαϊκό σύστημα διδασκαλίας. 


Κυριακή, 15 Απριλίου 2012 23:41

Τισιανός Βετσέλλιο - Vecellio Tiziano ή Titian (Μέρος Γ')

Γράφτηκε από την

Γύρω στο 1540 χρονολογείται η αποκαλούμενη μανιεριστική κρίση του Τισιανού, με τις τοιχογραφίες της Καππέλλα Σιστίνα. Οι πίνακες του Τισιανού χάνουν το χρωματικό σφρίγος τους, την αμεσότητα της παραστάσεως, η φωτεινότητα υποχωρεί για να δωθεί μεγαλύτερη έμφαση στην πλαστικότητα των σωμάτων κατά το πρότυπο του Μιχαήλ Άγγελου. Το περίφημο δέιγμα της νέας αυτής τάσεως είναι ο "Στέφανος εξ ακανθών" του 1542. στη Φερράρα ο Τισιανό, ανέλαβε να εκτελέσει την προσωπογραφία του Παύλου Γ', ολόσωμη και το 1545, ζωγράφισε στη Ρώμη δύο αριστουργήματα, τη "Δανάη" και την προσωπογραφία του πάπα με τους ανηψιούς του Αλέξανδρο και Οκτάβιο, έργα που αντιπροσωπεύουν το ξεπέρασμα της μανιεριστικής κρίσεως και την επιστροφή στον έντονο και δονούμενο χαρακτηριστικό χρωματισμό του, στην εφευρετική ελευθερία, που του επτρέπει να συλαμβάνει με εκπληκτική ψυχολογική οξυδέρκεια, μια ζωντανή στιγμή της ιστορικής πραγματικότητας και των ηθών της ιταλικής Αναγεννήσεως.


Τετάρτη, 11 Απριλίου 2012 00:22

Νίκη Καραγάτση

Γράφτηκε από την

H ζωγράφος Νίκη Καραγάτση (1914 Άνδρος– 1986 Αθήνα), άρχισε τις σπουδές της στη Σχολή Καλών Τεχνών σε ηλικία μόλις 16 ετών, αρχικά κοντά στον Παύλο Μαθιόπουλο και τον Δημήτριο Γερανιώτη και στη συνέχεια στα εργαστήρια του Ουμβέρτου Αργυρού και του Κωνσταντίνου Παρθένη. Η ίδια υπογράμμιζε την πολύτιμη αρωγή του Παρθένη αναφορικά με την καλλιτεχνική της παιδεία –αν και έμεινε στο εργαστήριό του μόνο ένα έτος- με τα εξής λόγια: «Πολύ αργότερα κατάλαβα ότι αυτά που έμαθα εκείνη τη χρονιά ήταν αυτά που μου έμειναν στα τέσσερα χρόνια της φοίτησής μου στη Σχολή».


Το «Εικονοστάσιο της Μεταστάσεως» 1518, που ζωγράφισε ο Τισιανό για την Σάντα Μαρία Γκλοριόζα των Φράρι στη Βενετία, είναι ένα από τα καλύτερα έργα του και διακρίνονται τα συμπτώματα της τοσκανό-ρωμαϊκής επιδράσεως. Επίσης ο πίνακάς του «Βάκχος και Αριάδνη» (1520-1523), βασίζεται σε ιστορίες των ρωμαίων ποιητών Οβίδιου και Κάτουλου και δείχνει τον θεό του κρασιού Βάκχο, να σπεύδει σε βοήθεια της Αριάδνης, κόρη του βασιλιά Μίνωα, που είχε εγκαταλειφθεί από τον εραστή της, τον Θησέα στη Νάξο. Η σύνθεση εστιάζει στη μορφή του Βάκχου. Η ασυγκράτητη δυναμική της στάσης του, αναδεικνύεται και από την λάμψη των χρωμάτων και το μακρινό ανοιχτό τοπίο. Ο Βάκχος ακολουθείται από την κεφάτη παρέα του. (Φωτογραφία αριστερά: Βάκχος και Αριάδνη, 1520-1523)


Κυριακή, 11 Μαρτίου 2012 21:49

Κωνσταντίνος Μαλέας

Γράφτηκε από την


Ο Κωνσταντίνος Μαλέας (Κωνσταντινούπολη, 1879 - Αθήνα, 1928) υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς Μεταϊμπρεσιονιστές Έλληνες ζωγράφους των αρχών του 20ού αι. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε στη Μεγάλη του Γένους Σχολή και, το 1901, έφυγε για να συνεχίσει τις σπουδές του στη Γαλλία, αρχικά στην αρχιτεκτονική. Στο Παρίσι, ο νεαρός Μαλέας γράφτηκε στην Ανώτερη Κρατική Σχολή Διακοσμητικών Τεχνών και παράλληλα μαθήτευσε στο εργαστήρι του Ανρί Μαρτέν (Henri Martin 1860-1943), ο οποίος ήταν καταξιωμένος ζωγράφος του Συμβολισμού και του Νεοϊμπρεσιονισμού εκείνη την εποχή.


Πέμπτη, 23 Φεβρουαρίου 2012 19:29

Τισιανός Βετσέλλιο - Vecellio Tiziano ή Titian

Γράφτηκε από την

Τισιανός Βετσέλλιο (Vecellio Tiziano ή Titian), (Πιέβε ντι Καντόρε 1487-Βενετία 1576). Ιταλός ζωγράφος της ακμής της Αναγεννήσεως. Γεννήθηκε στο Πιέβε ντι Καντόρε, μικρή κωμόπολη στην Ιταλική πλαγιά των βουνών του Τυρόλου το 1487. Ο πατέρας του Γκρεγκόριο, που ανήκε σε παλαιά οικογένεια προκρίτων, ήταν νομομαθείς. Άνθρωπος καλλιεργημένος και νοήμων, δεν αντιτάχθηκε στην πρώιμη καλλιτεχνική κλίση του γιού του. Ο Τισιανό, σε ηλικία δέκα χρονών, στάλθηκε στη Βενετία για να σπουδάσει ζωγραφική. (Φωτογραφία αριστερά: Αυτοπροσωπογραφία, 1567).


Δευτέρα, 13 Φεβρουαρίου 2012 18:25

Henri De Toulouse - Lautrec

Γράφτηκε από την

Ο κόμης Henri De Toulouse - Lautrec γεννήθηκε στο Tarn το 1864 και πέθανε σε ηλικία μόλις 37 ετών στο μέγαρο Malrome το 1901. Για το νεαρό Henri, η μητέρα του ήταν το σημαντικότερο πρόσωπο στη ζωή του, αλλά αναμφίβολα κληρονόμησε το αχαλίνωτο ταμπεραμέντο του πατέρα του, με τον οποίο ερχόταν σε συχνή αντιπαράθεση.

Σε ηλικία 13 και 14 ετών αντίστοιχα, έσπασε πρώτα το ένα του πόδι και μετά το άλλο σε ατύχημα με άλογο. Το γεγονός αυτό κατέδειξε πως το αγόρι έπασχε από μία κληρονομική ασθένεια των οστών, την πυκνοδυσόστωση, τα κυριότερα συμπτώματα της οποίας έγιναν εμφανή γύρω στα δέκα του χρόνια. Σε όλη του τη ζωή, τα οστά του Toulouse-Lautrec ήταν εύθραυστα και αδύναμα, τα πόδια του σταμάτησαν να αναπτύσσονται και εκείνος δεν ξεπέρασε ποτέ σε ύψος το 1,52. 


Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2012 20:00

Ζαν Φουκέ - Jean Fouquet

Γράφτηκε από την

Ζαν Φουκέ (Jean Fouquet 1420-1480). Γεννήθηκε στην Τουρ το 1420. Γάλλος ζωγράφος, διαφωτιστής και μινιατουρίστας από τους διασημότερους της εποχής του. Ταξίδεψε στην Ιταλία, όπου γνωρίστηκε με τον Φρα Αντζέλικο και ζωγράφισε το πορτραίτο του πάπα Ευγενίου Δ'. Από την επαφή του με το νέο πνεύμα της Ιταλικής Αναγεννήσεως, η τέχνη του κέρδισε σε βάθος, χωρίς ωστόσο να απομακρυνθεί από τη γαλλική παράδοση του Μεσαίωνα και γοητεύτηκε από την απόδοση του χώρου στην ιταλική ζωγραφική. Γυρίζοντας από την Ιταλία, ο Φουκέ ευτύχησε να έχει την προστασία του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΑ'. (Φωτογραφία αριστερά: Αυτοπροσωπογραφία, 1450)


Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2012 18:19

Artemisia Gentileschi

Γράφτηκε από την

Η Artemisia Gentileschi (1593-1651/3) υπήρξε η σημαντικότερη, και σχεδόν μοναδική, ζωγράφος της τέχνης του Μπαρόκ που αναγνωρίστηκε ως ισάξια ανάμεσα στους άρρενες συναδέλφους της. Έζησε κατά τη διάρκεια του α΄ μισού του 17ου αιώνα, σε μία εποχή που το γυναικείο φύλο δεν είχε ακόμα κατακτήσει την κοινωνική θέση που του άρμοζε, με αποτέλεσμα οι γυναίκες να θεωρούνται ως διανοητικά και ψυχικά κατώτερα όντα έναντι των ανδρών.


Αντζέλικο Μπεάτο (Beato Angeliko). Ιταλός ζωγράφος της πρώτης περιόδου της Αναγεννήσεως (Βίκκιο ιν Μουτζέλλο γύρω στο 1400-Ρώμη 1455). Ο Φρα Τζοβάννι ντα Φιέζολε, (Fra Giovanni da Fiesole), στον αιώνα του γνωστός ως Γκουίντο ντι Πιέτρο, επονομάστηκε Αντζέλικο (αγγελικός), για την εξαιρετική χάρη των εικόνων του και επειδή στα πρόσωπα και στις στάσεις των μορφών που απεικόνισε φαίνεται η καλοσύνη της ψυχής του. Μπεάτο (μακάριος) από την λαϊκή παράδοση, που τον θεωρούσε ως τον μεγαλύτερο θρησκευτικό ζωγράφο της Αναγεννήσεως.